چهارشنبه 23 آبان 1397 5 ربیع‌الاول 1440 Wednesday 14 November 2018

.

.

سخنرانی آیت الله اراکی در همایش ملی بانوی فضیلت در استان کردستان
1396/09/02

سخنرانی آیت الله اراکی در همایش ملی بانوی فضیلت در استان کردستان

سخنرانی حضرت آیت الله اراکی در همایش ملی بانوی فضیلت در دوم آذر ماه در شهر سنندج

سخنرانی دبیرکل محترم مجتمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حضرت آیت الله اراکی

جناب حضرت آیت الله اراکی ، دبيركل محترم مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي به نقش حضرت خديجه (سلام الله علیها) در پايگذاري امت اسلامي اشاره كردند و فرمودند: ايشان جايگاه ويژه اي در تشكيل برترين خانواده عالم هستي داشتند و از بنيان گذاران حركت عظيم بشري بودند كه هم اكنون با گذشت هزار و ٤٠٠ سال بركات خاندان ايشان شامل حال همه جهانيان است.

در ادامه فرمایشاتشان از همه سازمان ها و نهادهايي كه در برگزاري همايش ملي بانوي فضيلت در سنندج مشاركت كردند تقدير فرمودند.

حضرت آيت الله اراكي به سيره حضرت خديجه(سلام الله علیها) اشاره داشتند و فرمودند: باتوجه به اينكه قرآن كريم با مفاهيم حقيقي سر و كار دارد از همسران پيامبر(صل الله علیه و آله) به عنوان امهات المؤمنين ياد مي كند و تحليل ويژه اي از جامعه اسلامي ارائه مي كند.

 قرآن کریم جامعه اسلامي را به عنوان يك هويت واحد مي داند و اين هويت حقيقي به وسيله محمد(صل الله علیه و آله) ايجاد مي شود.

امهات مؤمنين يعني آن جامعه ايماني كه هويتش را رسول اكرم(صل الله علیه و آله) ايجاد كرده است و( پيامبر صل الله علیه و آله ) به عنوان پدر جامعه اسلامي به خلق برترين امت پرداخته است.

حضرت خديجه(سلام الله علیها) در تأسيس جامعه اسلامي نقش اساسي داشتند و يار نخستين پيامبر(صل الله علیه و آله) و از بنيان گذاران اين حركت عظيم بشري بوده اند. 

خانواده اي كه از رسول اكرم (صل الله علیه و آله ) و حضرت خديجه (سلام الله علیها ) پايه گذاري شد برترين خانواده بشري است و اين خاندان امروز پس از هزار و ٤٠٠ سال بركات بسياري براي جامعه بشري دارند و در ٥٠سال اخير هم هر پرچمي براي دفاع از حقوق انسان ها و تعالي جامعه برافراشته شده است فرزندان بانو خديجه(سلام الله علیها) آن را به حركت در آورده اند.

ایشان هم چنین فرمودند : نقش خانواده در تمدن اسلامي بسيار مهم است و خانواده سالم زمينه ساز جامعه سالم است لذا اميدواريم حركت خوبي كه از همايش بانوي فضيلت در كردستان آغاز شده است منشأ حركت هاي بزرگي در راستاي تعالي خانواده ها در جامعه اسلامي باشد.

ونیز اشاره داشتند که ، فساد در جامعه غربي نهادينه شده است و يكي از مهمترين دلايل اين امر از هم پاشيدگي بنيان خانواده ها در جامعه غربي است.

حضرت آيت الله اراكي به جايگاه زنان در اسلام اشاره داشتند و فرمودند: خدمت زن در خانواده والاترين ايثار است و رابطه ايثار متقابل كه از زندگي رسول اكرم (صل الله علیه و آله ) و بانو خديجه کبری (سلام الله علیها )  به جامعه اسلامي ارائه شده است بايد همواره مدنظر مسلمانان باشد.

 

                                                      

 

اهم نکات مطروحه :

• اولین ویژگی حضرت خدیجه علاوه بر اینکه خود ام المومنین بودند ، قرآن کریم طبق آیه  « النَّبِيُّ أَوْلَي بالمؤمنين من أنفسهم و أزْواجه أمهات همْ « ایشان را مادر جامعه اسلامی، اعلام میکند که تعبیری حقیقی است و همچنین رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم حقیقتا پدر جامعه اسلامی است؛ چنین جامعهایی، هویت واحد دارد، و هویت آن هویت محمدی صلی الله علیه و آله و سلم است، چون پدرش رسول الله هست و این هویت محمدی ، هویت فرمانبری برای خدای متعال است؛

• خداوند در قران کریم می فرماید «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ » مطلب بسیار مهمی است، آنهایی که دینشان را پراکنده میکنند، جمعشان را دسته دسته می کنند، متفرق می شوند این ها هیچ رابطه ای با تو ندارند. یعنی آن رابطه ابوت اینجا منعقد نشده است، رابطه پدری اینجا به وجود نیامده است؛

• پرداخت به مساله امت واحده و هویت واحد جامعه اسلامی در حوزه علوم سیاسی، اجتماعی، رواشناسی جایگاه مهمی دارد؛

• هویت رسول اکرم  (صل الله علیه و آله ) و جامعه اسلامی، هویت سرسپردگی به فرمان فرمانروای اول است و این هویت، هویت ویژه و برکت زاست ؛ یعنی آدم جامعه بشر را نگاه کند یک مطالعه دقیقی انجام دهد، حتی غیر مومن ها و غیر متدین ها ، ببینند در کجای جامعه بشر نقطه های نور و روشن وجود دارد ، هر جا نقطه ی روشنی است پایه یک هویت محمدی، هویت اسلامی و هویت سرسپردگی به فرمان خدا وجود دارد. هر جای جامعه نورانی است ، نورش از اینجا گرفته شده است. خداوند  میفرماید:

اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوهٍ ... فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ

یعنی نور خدا در این خانه هاست .

• تاریخ نفاق در جامعه اسلامی، از دورانی است که بنی امیه سربرآوردند و این تخم جنگ را در جامعه بشر و جامعه اسلامی گذاشتند و تا امروز که در داعش و امثالهم می بینیم. این اصطفا که در قرآن آمده : 

«ان الله اصطفی آدم و نوحا و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین، ذریه بعضها من بعض و الله سمیع علیم » اصطفای خانوادگی است ، یعنی وجود یک زن در کنار یک مرد ساده ؛ یعنی هر جا نقش زن را شما می بینید این اصطفا خانوادگی است. وقتی که خود زن هم اصطفا داشته باشد، وقتی که علاوه بر مرد زن هم برگزیده است ، آن وقت از یک خانواده ای که مرد و زنش برگزیده است یک خانواده به وجود می آید که همه اعضا از همدیگرهستند وهویت همه اعضا هویت اسلامی، هویت الاهی و هویت یک رنگ می شود؛ وقتی می گوییم آل ابراهیم، چرا اصطفا ، اصطفای آل ابراهیم شد؟ چون زن ابراهیم زن مصطفات شد. چرا آل عمران شد؟ چون زن عمران زن برگزیده بود. لذا بعد ازجریان زن عمران، جریان حضرت مریم را می آورند. إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

این داستان ولادت حضرت مریم و نذر حضرت مریم برای مسجد برای عبادتگاه خدای متعال. هر جا زن برگزیده شد یک خانوادهی برگزیده به وجود می آید، خانوادهای که

همه اعضای این خانواده همه از جنس خوب و از جنس پاک هستند. به همین علت است که در قران کریم و مخصوصا در روایات در مساله دقت در انتخاب همسردستور داده شده است؛

• رشد خانواده و فرزندان صالح از آن خانواده درگرو انتخاب صحیح همسر است همچنان که پیامبر اسلام فرمود: اختار لِن ط فِک م فإن العِرق دس اس؛

• مساله نقش حضرت خدیجه در بنیاد خانواده اسلامی و نقش خانواده در تمدن اسلامی، مساله بسیار مهمی است؛

• این مباحث فقط مخصوص خواهران نیست، بحث مخصوص همه اهل تحقیق و همه اهل پژوهش است که روی این مساله بیشتر پژوهش صورت پذیرد؛

• این همایش بزرگ منشایی برای تداوم این بحث و جریان باشد چون بسیار مهم است. جامعه ای که خانواده اش سالم باشد جامعه سالمی خواهد شد؛

• فساد در جامعه غربی نهادینه است،. در ارتش انگلیس 6777 تجاوز جنسی اعلام شده است، نه تنها در ارتش بلکه در کلیسا هم همه از دم فاسد هستند. این موارد آماری است که خودشان نقل کرده اند. جنایت های جنسی کلیسا آمارش موجود است که اینان ادعای تقدس می کنند اما چه جنایت های جنسی و تجاوز به کودکان بسیاری ، صورت می دهند. یکی از مهمترین دلایل آن، این است که بنیاد خانواده در آن متلاشی است و بنیاد خانواده وجود ندارد؛

• ویژگی دوم حضرت خدیجه این است که ایشان اساس خاندانی شد که برکات این خاندان، امروز بعد از 1477 سال، مشاهد میشود. در تاریخ اسلام کسانی که علیه طغیان گران تاریخ قیام کرده اند، تا به امروزهمه اولاد حضرت فاطمه و حضرت خدیجه بوده و هستند. در عصر حاضر، مخصوصا در این پنجاه سال اخیر، هر جا پرچمی برای اسلام برداشته شده، 

هر جا پرچمی برای دفاع از حقوق انسان ها و پرچم عدالت خواهی برداشته شده، این پرچم دست یکی از فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است. شهدای پیشتاز ما در منطقه خودمان همه اولاد حضرت فاطمه و حضرت خدیجه بودند. شهدای از جمله آیت الله بهشتی، در عراق مرحوم سید محمدباقرصدر، در لبنان سید موسی صدر، در پاکستان سید عارف حسین و حتی خود انقلاب ما که پرچم آن دست حضرت امام رضوان الله تعالی برافراشته شده و امروز دست مقام معظم رهبری است، همه از اولاد حضرت خدیجه و حضرت زهرا بوده اند؛

• این است که زن کاری میکند که خانواده ای شکل بگیرد که این خانواده در طول تاریخ نه یک سال و صد سال و هزار سال، بلکه بعد از قرن ها هنوز اثر خدیجه وحضرت فاطمه در ذریه او بیَّن وآشکار است؛

• رویکرد ما این است که انسان شناسی و علوم انسانی غربی، علوم انسانی جهت دار است، چون آنچه به دردشان نمی خورد و با افکارشان سازگار نیست از مقوله اجتماع خارجش می کنند، این چیزهای که ما می گوییم برترین مقوله های اجتماعی نیست؟ چرا این مقوله های اجتماعی در علم الاجتماع غرب، هیچ جایگاهی ندارد؟ چون با اهداف سیاسی و اقتصادیشان سازگار نیست؛

• سومین ویژگی حضرت خدیجه سلام الله علیها این است که همه چیز خودش را فدای رسول اکرم کرد. خانواده ای را که اسلام می سازد زنش فدای مرد می شود و مردش فدای زن، و این ویژگی خاص خانواده دینی و خانواده اسلامی است. در فرهنگ غربی که فرهنگ خودگرایی است و خود اهمیت بسیار دارد و همه را نابودکن که خودت باشی، به عنوان فرهنگ است، در مقابل آن، در خانواده رسول اکرم و خدیجه کبری و در خانواده فاطمه زهرا سلام الله علیهم فرهنگی به وجود می آید که مولد انسان است. این انسان با انسانی که غربی ها می سازند کاملا متفاوت است.

 

سخنرانی پایانی حضرت آیت اللله اراکی بسیار اثربخش بود ؛ احساس رضایت از این کلام پایانی در چهره ی مهمانان مشهود بود و در واقع فرمایش ایشان حسن ختام سی و یکمین اجلاس بین المللی وحدت اسلامی و تقریب در ایران اسلامی بود.

 

 

  

 

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها