شنبه 28 مهر 1397 9 صفر 1440 Saturday 20 October 2018

.

.

حضرت زینب (سلا الّله علیها) در نظرگاه تقریب از زبان آیت الله اراکی
1397/07/10

حضرت زینب (سلا الّله علیها) در نظرگاه تقریب از زبان آیت الله اراکی

در ادامه سلسله یادداشتهای آیت اللّه اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، به  موضوع نقش حضرت زینب(سلام الله علیها) در بسط و گسترش فرهنگ عاشورایی از دیدتقریبی از سوی دبیرکل مجمع تقریب مورد تحلیل قرار گرفته است؛ در این یادداشت می خوانیم:

پس از شهادت حسین بن علی (علیه السلام) و فرزندان و یارانش در کربلا که با هدف بیداری امت اسلامی و برداشتن غبار ذلت و خواری از این امت صورت گرفت، حضرت زینب(سلام الله علیها) خواهر امام حسین(علیه السلام) و قهرمان کربلا مسئولیت بیداری امت اسلامی را بر عهده گرفت. این بانوی بزرگوار از کربلا به کوفه و سپس به شام و مدینه رفت و به مبارزه خود تا زمان وفاتش ادامه داد.

این بانوی بزرگوار در هر مرحله از زندگی خود عواطف و احساسات را بر می انگیخت و اذهان را بیدار می کرد؛ ایشان مسلمانان را گرد پرچم جدش حضرت رسول (صل الله علیه و آله و سلم) و پدرش حضرت علی(علیه السلام) تحت شعار "کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عونا" (یعنی: برای ظالمان دشمن و برای مظلومان یار و یاور باشید) جمع می کرد.

فریاد مقدس حضرت زینب(سلام الله علیها) در افق ها می پیچید تا ریشه ظالمان را از جا برکند و احساسات امت اسلامی را بیدار سازد و همچنین آنها را برای مطالبه حق و عدالت و پیگیری مسیر تمدن اسلامی متحد گرداند.

مزار حضرت زینب(سلام الله علیها) در دمشق و مقام ایشان در قاهره، امروز به عنوان دو اثر تاریخی مهم برای گردهمایی مسلمانان شیعه و سنی بر اساس عشق به اهل بیت رسول خدا (صل الله علیه و آله و سلم)، در جهان شناخته می شود.

حضرت زینب(سلام الله علیها) در خطبه ها و سخنرانی های خود میراث ادبی و انقلاب بی نظیری در تاریخ بر جای گذاشت. این میراث ادبی عظیم باید در برنامه درسی مدارس جهان اسلام گنجانده شود زیرا اوج فصاحت و بلاغت و تصویر زیبای هنری به علاوه محتوای تربیتی و احیاگرانه در آن دیده می شود.

چرا در کتاب های درسی، خطبه های حجاج و زیاد بن ابیه و امثال آنها، از جمله صفحات سیاه تاریخ اسلام روایت شده است اما خطبه های حضرت زینب(سلام الله علیها) و امام حسین(علیه السلام) و امام سجاد(علیه السلام) در این کتاب ها نیامده است؟ چرا تصاویر درخشان تاریخ ما و شخصیت های مکتبی و پایدار و مدافع حقوق امت اسلامی در کتاب های درسی بیان نشده است؟

این شخصیت های بزرگ مکتبی متعلق به یک قوم و قبیله و مذهب نیستند، بلکه زبان مسلمانان در هر زمان و مکانی و از هر مذهبی که باشند، بوده و بیانگر آرزوهای انسانی جامعه در جهت تحقق عدالت و کرامت و عزت هستند.

یکی از برادران نقل می کرد که در قاهره با شیخ محمد غزالی، عالم بزرگ مصری دیدار کرده بود. ایشان اواخر عمر خود را سپری می کرد و دچار رعشه شده بود. وی در این دیدار گفت:

انسان گاهی اوقات دوست دارد غمگین باشد. من نیز در چنین حالتی تائیه دعبل خزاعی را می خوانم.

آنگاه شروع به خواندن کرد و گریست:

مدارس آيات خلت من تلاوة                   ومنزل وحــي مقفر العرصات

غزالی خواند و خواند و گریه اش بیشتر شد. تا به این بیت رسید:

بنات زياد في القصور مصونة               وآل رســـول الله في الفلوات

در این هنگام گریه اش چنان زیاد شد که پایانی نداشت.

این تصویری بزرگ از چیزی است که دعبل از حضرت زینب(سلام الله علیها) و اهل بیت رسول خدا(صل الله علیه و آله) ترسیم کرده است؛ چنانکه آنان پس از آتش زدن خیمه هایشان، در بیابان ها آواره شدند، اما دختران زیاد بن ابیه در کاخ های امن و امان  به سر می بردند.

کاخ هایی که احساسات هر انسان دارای قلب سلیم را در طول دوران های متمادی جریحه دار می کند و انسان را به تفکر درباره این دوگانگی میان جبهه زیاد بن ابیه و جبهه اهل بیت رسول خدا(صل الله علیه) وا می دارد و انسان ناچار است که به یکی از این دو وابستگی پیدا کند.

این سخن حق است که: ما باید حسینی باشیم و اگر نتوانستیم باید زینبی باشیم، وگرنه یزیدی هستیم.

خداوند ما را در جبهه امام حسین و حضرت زینب (علیهما السلام) قرار دهد چرا که این جبهه موجب نزدیکی دل ها، عواطف، احساسات و اندیشه های مسلمانان است. و خداوند ما را از آثار ابر سیاهی که در این زمان بر مسلمانان خیمه زده است و آنان را از یکدیگر جدا کرده، خون های آنها را بر زمین می ریزد و با صالحان به جنگ برخاسته است، حفظ کند. زیرا متأسفانه تا زمانی که آگاهی مسلمانان تا حدی بالا رود که خدا و رسول او و اهل بیت رسول خدا(صلذ الله علیه و آله) خواسته اند، آثار این سیاهی همچنان ادامه دارد.

 منبع:خبرگزاری تقریب

0 نظر

  1. محبوب‌ترین‌ها
  2. آخرین‌ها
  3. ویژه‌ها